Szülőként sokunkban felmerült már ez a kérdés. Gyermekeink általában tele vannak energiával, mozgékonyak, szívesen futkorásznak, autóznak vagy épp babáznak, ahelyett, hogy ceruzát ragadva színezgetnének vagy rajzolgatnának. Eleinte ez nem is zavar minket, ám ahogy közleledik az iskolakezdés egyre jobban aggódunk, hogy szemünk fénye hogyan is fog majd helytállni. Jó lenne valahogy rávenni egy kis rajzolásra, persze anélkül, hogy erőltetnék. De hogyan is lehetséges ez?
Elsőként nagyon is fontos, hogy a rajzolás a gyermek számára kellemes, vonzó tevékenység legyen. Semmiképp se vegyünk foglalkoztatót vagy színezőt és adjuk oda neki, hogy azt egyedül töltse ki vagy színezze ki. Ezzel csak rontunk a helyzeten. Ahhoz hogy gyermekünkben pozitív benyomások rögzüljenek, nagyon fontos, hogy szülőként kezdetben ott legyünk vele és lehetőség szerint együtt rajzoljunk vele.
A közös alkotás mellett legalább olyan fontos a megfelelő rajzeszköz használata. Sokan nem tudják, hogy az íráshoz elengedhetetlen kézcsontok iskolakezdésre még nem alakulnak ki teljesen, ahogyan a mozgatásért felelős idegpályák sem. Ezért szerencsésebb vastagabb ceruzákkal rajzolni, a legjobb viszont az úgynevezett marokkrétákvagy méhviaszkrétákhasználata. Ilyenkor a gyermek a neki természetes kéztartással – a marokrafogással – rajzol, ami jelentős könnyebbséget jelent. Sokak számára ugyanis frusztráló a kisméretű, aprólékos rajzolás. A méhviaszkrétával való rajzolás viszont ezt eleve kizárja. A gyermek nagyobb mozdulatokkal, nagyobb rajzokat tud készíteni, ami nagyobb eséllyel okoz neki örömöt. A kezdeti lendületes vonalvezetés pedig idővel folyamatosan finomul, egyre precízebb lesz.
Az ujjfestékszintén kiváló eszköz, hogy gyermekünket rávezessük a rajzolásra. Nincs is annál csábítóbb, mint jó időben, kint a szabadban, egy óriási papírlapon vagy kartonlapon kezünkkel, lábunkkal festegetni. Ha úgy látjuk, hogy gyermekünket leköti a festés, folyamatosan ösztönözhetjük egyre aprólékosabb alakzatok, képek elkészítésére. A festék vásárlásakor figyeljük arra, hogy minőségi terméket válasszunk. Ezek bőrbarátok és vízzel lemoshatók.
Szintén motiválóan hathat, ha egy konkrét alkalomra rajzolunk. Adhatjuk az alkotást ajándékba vagy megkérhetjük gyermekünket, hogy rajzolja le, mit szeretne szülinapjára vagy karácsonyra kapni. Levelet, képeslapot küldhetünk egy távoli rokonnak és azt rajzzal díszíthetjük. Esetleg táblákat készíthetünk, amit szobájukban kitehetnek. Pl. „játszósarok” tábla, „alvósarok” tábla vagy a „háziállat helye” tábla stb.
És ha mindezek ellenére csemeténk továbbra sem szeretne rajzolni, akkor nyugodjunk meg, mert számos más olyan tevékenység létezik, ami a finommotorikát fejleszti. Ilyen például a legózás, gyurmázás, kirakózás, homokozás, gyöngyfűzés, körmöcskézés, olló használata, távirányítós autóval való játszás, de akár a zipzár felhúzása vagy a gombok begombolása is.